Monday, March 12, 2007

كونى أنا

دورى كما تبغين خلف الأقنعة
لترحلى بالعمر عبر متاهة من صنعنا
عيشى طفولة حبنا
لكن لاتجعلى أحلامنا فى سلة مثقوبة
تنهار عاما بعد عام
لاتنتهى
يا أيها النهر الذى علمتنى طعم البقاء
لاتنتهى
يا أيها الحب الذى ألبستنى زى الطهارة والنقاء
أنت الذى من أشتهى
بشر أنا مثل البشر
أهوى كما يهوى البشر
وأزل زلات البشر
لايخدعنك فى العيون برائتى
كانت حصاد حرائق أحرقتها
لكنى ما كنت أكفر بالبدايات
التى جعلت هواك نهايتى
لا تقرأى وجهى بعين شاردة
إن تفعلى
قسماتة تهدى زهورا ضاحكة وكلامة
لا تسألى000فالشعر يصنع بالحروف ملائكة
كونى أنا
شأن الطغاة جميعهم لاأحتوى إلا أنا
كونى أنا
كى تسلمى كى تفهمى أمر السنين الماضية
أنا لاأريد الأن غيرك قاضيا ومحاميا
كونى أنا0000000لاتحرقى
كونى أنا كى تنفضى عنى رماد حدائقى
قولى لهم
رغم إعتراف موكلى أن البراءة داخلى
معلومة علم اليقين
قولى لهم
فلطالما مات الهوى مابين أيدى الصانعين
ولطالما قد زيفوة على موائد صنعهم وتوهموة
قولى لهم قولى لهم من غير أن تتكلمى ولتفهمى
أنى عشقتك ألف ضعف فوق كل جرائمى

21 comments:

Yasmine Adel Fouad said...

مبرووووووووووووووك

اخيرا زيست
و كمان بادئة بكلام جامد جدا
شكل البلوج هيبقى جامد
مش عارفه كنتى عايزة تخبى عننا الحاجات دى ليه

bassem said...

طيب أنا نفسى أفهم , إنتى مش مأكتفة اللينك ليه ؟ كلامك حقيقى حلو , و أحنا بنكتب إللى إحنا حاسين بيه , يعنى كمان إحساسك حلو وده المهم . أنا مستنى أقرالك دايما , ومستنى زيارتك دايما

حواء said...

ياسمين
وانا بقول البلوج معطر لية أتارى ياسمين مرت علية أشكرك جدا على تشجيعك لية ومساعدتك كمان
ميرسى جدا جدا وياريت ماتحرمنيش من مرورك الجميل

حواء said...

باسم
أهلا بيك سعيدة بمرورك
أقولك الحقيقة بقى أنا بقالى فترة كبيرة بحاول أعمل بلوج بس كنت بحاول كدة إجتهادى مع نفسى وبما إن ثقافتى هيلوغريفى فتعبت جدا لغاية ماوصلت للى انتى شايفة دا وبصراحة ماعرفش عملت حاجات غريبة جدا وطلعت معايا كدة يالة استحملونى ماأنا لسة صغيرة
وحابة أقول حاجة كمان لانى بحب الصراحة جدا أن الكلام دة كان موجود عندى فى صندوقى الفضى وبأعتزبية قوى قوى
ومبسوطة أنة عجبك وميرسى مرة تانية على مرورك

حواء said...

باسم
ممكن تعرفنى أأكتف اللينك أزاى

maged stephen said...

الحب بهدلة

و

الوحدة أيضا

حواء said...

ماجد
لية كدة بس دا اجمل حاجة فى الدنيا الحب
تقدر تعيش من غير حب ؟

لو تقدرأكيدالوحدة هتكون بهدلة
نورتنى بزيارتك

محض روح said...

كلامك حلو اوى وبوست رقيق
والمنجاه للحب
شئ اكتر من رائع
ربنا يوفقك
:)

بعدك على بالى said...

مبروك على البلوج ،ومبروك الافراج عن مخزونك القديم ...

"أحلامنا فى سلة مثقوبة
تنهار عاما بعد عام"

عجببنى جدا التعبير ده

خالص تحياتى

raspoutine said...

فلطالما مات الهوى مابين أيدى الصانعين

ده اكيد
والله اكيد


تحياتى

karakib said...

اسمه ايه ده وحش علي فكرة

maged stephen said...

الحب هو قمة المقدرة على الضعف تجاه الاخر

حواء said...

محض روح
ابلغ الحديث الصمت فى الحب
فلست بليغة لانى لم اصمت ولكن مناجاة الحب لنا ابلغ
بجد نورتينى

حواء said...

بعدك على بالى
اللة يبارك فيكى ياقمر
سعيدة ان الجملة دية بالذات عجبتك لانها بتعبر عن شريحة كبيرة من المحبين اللى بيتخلوا بكل سهولة عن احلامهم ربنا يبعدهم عن طريقنا
شرفتينى جدا

حواء said...

raspoutine
قد مات الهوى مابين ايدى الصانعين
فما مصيرة بين ايدى الجاهلين
تحياتى

حواء said...

karakib
على فكرة أنا ماعرفش أسمة إية دة اللى بتقول علية وحش

حواء said...

maged stephen
إذا كان الحب ضعفا فهو ضعف القلوب العظيمة
منورنى واللة

bassem said...

أيوة , أسف للتأخير , ماهوة دلوقتى كدة اللينك بتاعك متأكتف , بمعنى إنك لما بتعلقى عند حد , بيظهر أسمك -حواء- بالأزرق وتحتيه خط وممكن بضغطة عليه نخش على البلوج بتاعك .و كمان بيظهر بروفايلك , يعنى كله تمام يا فندم

حواء said...

باسم
واللة ماعرفش دة حصل لوحدة ولا أنا من كتر اللعب جات معايا كدة عموما
ميرسى ليك يافندم

Anonymous said...

لا كده انتي حكايه
بجد روعه
انتي رائعه
قولى لهم
رغم إعتراف موكلى أن البراءة داخلى
معلومة علم اليقين
قولى لهم
فلطالما مات الهوى مابين أيدى الصانعين
ولطالما قد زيفوة على موائد صنعهم وتوهموة
قولى لهم قولى لهم من غير أن تتكلمى ولتفهمى
أنى عشقتك ألف ضعف فوق كل جرائمى


بجد كلام مش عارف اعلق عليه ازاي
بجد انا مبسوط اني هنا
احساسك عالي اوي
من مجهول برضه

حواء said...

مجهول
دة كدة أنت اللى حكاية
المقاطع اللى بتختارها وعجبتك هى نفس المقاطع اللى حاساها قوى أكتر من غيرها وبتعبر عنى بجد دة دليل على أنك أحساسك أنت اللى عالى
بشكرك مرة تانية
ويارب دايما تنور نى